Publicerad i Behandlingar, Kroppen

Även i armhålorna!

breast-cancer-signs-and-symptoms.png

Läste i veckan om två personer som inte fått information om att även armhålorna ska undersökas när man känner efter knölar i bröstet. Googlade lite och det finns faktiskt inte på bild – där är allt fokuserat på att känna på själva brösten men läser man hos 1177 står det en liten rad:

”Avsluta i armhålan”

https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Undersokningar/Sjalvundersokning-av-brosten/

För mig som redan haft en spridning till armhålan (jag hade turen att läkare nummer två kände en knöl där) tycker att armhålan är styvmoderligt behandlad. GLÖM INTE ARMHÅLAN!

Och gå på era mammorgrafiundersökningar men lita inte blint på dem – dvs glöm inte att självundersöka. Min tumör syntes tex inte på bilden trots att den satt precis under bröstvårtan. Har man, som jag har, täta bröst (det fick jag reda på för två veckor sedan…) blir det svårt att se förändringar på bilder från mammografin. Täta bröst är vita på mammografibilden och ev. tumörer är oxå vita. Dvs tumörerna är nästan omöjliga att upptäcka. Har man täta bröst passar det bra att komplettera med en ultraljudsundersökning men det görs inte i det vanliga screeningprogrammet.

https://www.amazona.se/tata-brost/

https://www.vardfokus.se/tidningen/2014/nr-5-2014-5/tata-brost-okar-risken/

Så självundersök, glöm inte armhålorna och gå på mammografi. Då har du gjort det du kan för att upptäcka ev knölar.

 

Författare:

"vart du än går är du där"

Lämna en kommentar